Menjünk vissza két évet az időben és nézzük meg, hogy a világjárvány milyen egyedi változásokat hozott a vásárlási szokásokban. Az emberek otthon ragadtak, sokan a ház körüli befejezetlen barkácsprojektek felé fordultak, hogy értelmes, produktív tevékenységet végezzenek. A lakásfelújítás és az ingatlanok iránti megnövekedett kereslet hatására a fűrészáru ára emelkedett. Az már belátható, hogy faipar valamelyest félreértette a keresletet a járvány idején és nem állt készen arra a fellendülésre, ami elérte. Ahelyett, hogy a bezárások idején növelték volna a termelést, sok faipari vállalat lelassult, sőt vannak helyek ahol némi leállás is bekövetkezett. Ez természetesen az ellátási lánc problémáihoz vezetett. Az emberek nem tudtak elég gyorsan hozzájutni a fűrészáruhoz, amikor készen álltak a DIY (do-it-yourself) tevékenységek, felújítások megkezdésére.
Vessünk egy pillantást a fűrészáru áraira a járvány idején és most
Az iparág a kereslet és a kínálat tekintetében egyedülálló helyzetet élt meg. A világjárvány okozta ellátási lánc problémák, a munkaerőhiány és a megnövekedett fogyasztói kereslet között a fűrészáru ára az egekbe szökött 2021-ben. A fűrészáru ára 2021 tavaszán elérte az 1515 dollárt/ezer BDFT (board feet). Ez óriási növekedés volt a fűrészárut vásárlók számára, akik a járvány előtti 350 és 500 dollár közötti árhoz szoktak.
Mi a helyzet most?
A szeptember 14-i záráskor a fűrészáru ára 511 dollár volt/ezer BDFT, ami 56 dollárral alacsonyabb az azt megelőző napi záráshoz képest. A nagyságrendek érzékeltetése végett: a fűrészáru 2021 májusában elérte csúcsát, 1700 dollár feletti árával, így a fűrészáru ára mintegy 54%-ot esett az év eleje óta.
A fűrészáru árak közvetlenül kötődnek a kamatemelésekhez és a gazdasági lassuláshoz. Miközben elkeserítő mértékű inflációról hallhatunk a médiában, tőzsdei eséseket és a fogyasztói bizalom csökkenését láthatjuk, a faipari árak most stabilan ereszkednek.
A vasutasok lehetséges sztrájkja is növelte volna a fűrészáru árának ingadozását, mivel az áru a tehervonat-szállítástól függ. Ez a sztrájk lett volna az első jelentős vasúti sztrájk 30 év után, és súlyos ellátási lánczavarokat okozna a faiparban. Optimizmura ad okot, hogy úgy tűnik, a sztrájkot sikerült elkerülni egy próbaüzlet segítségével. Figyelnünk kell, hogyan zajlanak a tárgyalások.
Szakértői segítségért, további információkért forduljon bizalommal munkatársainkhoz!
Sipos Zoltán
tetőszerkezetek tervezése, ajánlat kérés
Telefon: +36 70 336 4141
E-mail:
Hajas Tamásné Anikó
kereskedelem és árajánlatkérés
Telefon: +36 62 422 221
E-mail:
Németh Norbert
beszerzés, logisztika, kereskedelem
Telefon: +36 70 945 7955
E-mail:
Tetőszerkezet gyártásra árajánlat kérés, információ adás, egyeztetés, előzetes felmérés
E-mail: